4017 - Status på persondata

Den kommende EU-persondataforordning har skabt stort fokus på persondataområdet. De nye regler træder i kraft i maj 2018, og alle detaljer kendes endnu ikke. Men udgangspunktet er, som det hele tiden har været, at hvis man som boligorganisation tilpasser sig de allerede eksisterende regler og retningslinjer på persondataområdet, vil man være rigtig godt på vej i forhold til de nye regler. BL har i den forbindelse udarbejdet en del materiale til hjælp for boligorganisationerne. 

På HR-området har BL i samarbejde med ekstern advokat udarbejdet skabeloner til en række politikker og dokumenter, som boligorganisationerne kan finde på BL’s hjemmeside, jf. BL Informerer nr. 1616 udsendt 5. april 2016. 

Endvidere er der udarbejdet skabeloner og dokumenter på området for administration og drift – og i tilknytning hertil er der udgivet en håndbog på persondataområdet, som har til formål at svare på mange af de gængse spørgsmål omkring persondata. 

Alt ovenstående materiale opdateres løbende, så det afspejler kravene i medfør af den kommende persondataforordning og den danske databeskyttelseslov. I den forbindelse vil der blive udarbejdet en række nye paradigmer, som er baseret på nye krav efter forordningen fx:

  • Beskrivelse af håndtering af indsigtsbegæringer
  • Ramme til slettepolitik
  • Beskrivelse af håndtering af sikkerhedsbrud

Endvidere udarbejdes en trin-for-trin vejledning om minimums regelefterlevelse målrettet den almene sektor, så de enkelte boligorganisationer kan få gode råd om en konkret og lavpraktisk tilgang til persondataområdet.

Derudover vil der primo 2018 igen rundt i landet blive arrangeret en række gratis temadage om emnet. Undervisningen vil her bl.a. relatere sig til den persondataretlige regelefterlevelse, herunder konkret anvendelse af de enkelte paradigmer. Datoer for disse arrangementer annonceres snarest.

For at få adgang til materialet vedr. persondatamateriale skal man logge ind på BL’s selvbetjeningsløsning for persondatahåndtering med et brugernavn og adgangskode, som vi tildeler. Har du ikke en sådan, kan du henvende dig via mail til bl@bl.dk, hvorefter du får tilsendt et brugernavn og en adgangskode samt en vejledning til, hvorledes du tilgår systemet. 

Flere informationer om emnet kan hentes på https://www.datatilsynet.dk/forside/ og spørgsmål vedr. persondata kan stilles til Kent Kilsgaard Andersen (kka@bl.dk)

 

Med venlig hilsen 

Bent Madsen / Kent Kilsgaard Andersen

 

 

 

Oprettet: 15. dec. 2017, Senest opdateret: 15. dec. 2017
Print Tip en ven LinkedIn Facebook Twitter RSS